01/05/2024
YVES DAELMANS

Finale Beker van België AKC/Luma - Borgerhout/GW 13-16

Thuisclub AKC/ Luma begon in het eerste aanvalsvak met Jari Hardies en dat leverde veel rebounds op, maar resulteerde echter niet in doelpunten.

Demy Huybrechts opende nog wel de score voor AKC/Luma, maar daarna was het wachten tot er een bal gemaakt werd. Borgerhout/GW dan in de achtste minuut met eerst de gelijkmaker via Daphne Van Den Bossche, snel gevolgd door een strafworp omgezet door Jaro Peeters en zo 1-2 aan de leiding.

Daarna kregen we een gelijkopgaande wedstrijd waarbij de afwerking nog steeds niet op punt stond en dag gag een toch magerte 5-5 stand halfweg de eerste helft.

Op 10 minuten voor de rust was het topschutter Glenn Pauwels die met twee treffers op rij een eerste kloof van twee wist te realiseren voor Borgerhout/GW en Ruben Vegaert dikte verder aan tot 5-8. AKC/Luma kende dan een productief moment en via Eline Denie, Jarre De Ley van aan de zijlijn en Shari Le Prince kwam het terug op gelijke hoogte. Borgerhout/GW ging alsnog met een kleine bonus de kleedkamers in via een score van Kian Amorgaste in de slotminuut (8-9).

Het was diezelfde Amorgaste die met een strafworp de tweede periode opende en een handig uitgespeelde Glenn Pauwels onder de korf bracht Borgerhout/GW weer op 3 voor: 8-11.

Jarre De Ley kon milderen met een vrije bal en de ingevallen Lars Huppertz bracht AKC/Luma tot 10-11, maar de Zebra’s via Ruben Vergaert terug met een kloofje. Opnieuw  Glenn Pauwels met een mooie actie onder de korf met de 10-13 voorsprong na 10 minuten.

Het vervolg bestond voornamelijk uit lang uitgesponnen aanvallen, doch de bal wou weer niet vallen. Uiteindelijk lukte het wel voor AKC/Luma via Jarre De Ley en Eline Denie maar Ruben Vergaert deed de hoop op een gelijkmaker weer zakken bij de thuisploeg en dag gaf een 12-14 stand halverwege de tweede helft.

Het laatste deel van de wedstrijd stond bol van de spanning, maar doelpunten vielen er nog amper. Eline Denie met haar vierde voor AKC verkleinde nog wel de achterstand, maar haar team kon niet meer op gelijke hoogte komen. De zesde treffer van Glenn Pauwels gaf de doodsteek en de laatste score van Kian Amorgaste in het absolute slot legde de einduitslag vast.

Borgerhout/GW mocht zo voor het derde jaar op rij de Trofee Van Steenbergen de lucht in steken!

AKC/Luma

Dames: Shari Leprince (1) - Maite Dewinter - Eline Denie (4) - Tess Mathis

Heren: Demy Huybrechts (1) - Siebe De Ley (2) - Jari Hardies - Jarre De Ley (3)

Wisselspelers: Lars Huppertz (1) - Brooklyn De Maeyer